In 2018 hebben we ingezet op de problematiek van de knelpunten met de meeste voertuigverliesuren. Dit heeft geleid tot besluitvorming over enkele grote projecten. Ook zijn in 2018 bij enkele grote projecten besluiten genomen over voorkeursvarianten. Deze zijn verder uitgewerkt, en leiden in 2019 tot besluitvorming. Rijnbrug De provincie heeft de plannen voor de Rijnbrug nader uitgewerkt, wat heeft geleid tot het besluit om deze brug tussen Rhenen en Kesteren vóór 2025 te voorzien van een nieuw bovendek met 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Ook zal de aansluiting van de provinciale weg N233 aan weerszijden van de brug worden aangepakt, zodat het verkeer beter de brug op en af kan rijden. Ook is hierbij besloten tot de herinrichting van het kruispunt Achterberg op de N233 in Rhenen met een fietstunnel. N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal Op 9 juli 2018 is besloten om een verbrede N233 tussen Wageningselaan en A12 met ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan in de gemeente Veenendaal als richtinggevende voorkeursvariant vast te stellen. In de tweede helft van 2018 is deze variant nader onderzocht en uitgewerkt, met veel aandacht voor de leefbaarheid, met name lucht en geluid en een lagere rijsnelheid. Geconcludeerd is dat een maximumsnelheid van 70 km/uur op het meest noordelijke en stedelijke deel van de N233 overall het beste scoort. Maarsbergen Voor het project ondertunneling Maarsbergen hebben we besloten om de zogeheten Westvariant, waarbij de Tuindorpweg wordt afgesloten, uit te werken. Los van dat project wordt gewerkt aan de verwijdering van twee tankstations uit de dorpskern. N201 Voor de N201 is besloten om eerst een richtinggevend besluit te nemen (fase 1) en daarna een uitvoeringsbesluit (fase 2). In fase 1 zijn schetsontwerpen en kostenramingen opgesteld. Daarnaast zijn onderzoeken uitgevoerd naar verkeer, natuur, geluid, lucht en landschappelijke inpassing. Al deze onderzoeken hebben geleid tot een nota denkrichtingen en voorkeursvariant, een memo participatie en een nota MKBA light. Begin 2019 heeft dit geleid tot afsluiting van fase 1 met besluitvorming over de voorkeursvariant, denkrichting 3 (geen verbreding, geen aanpassing maximumsnelheid, aanpak knelpunten en onderzoek toepassing bouwstenen). Deze wordt in 2019 verder uitgewerkt naar een uitvoerings- en dekkingsbesluit. Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) In 2017 is een discussie op gang gekomen over de inpassing van de Noordelijke Randweg Utrecht en de effecten op het gebied van leefbaarheid. Door de gemeente Utrecht en provinciale staten zijn extra middelen in het vooruitzicht gesteld om leefbaarheidsmaatregelen te nemen. Samen hebben gemeente en provincie het Rijk ook om extra middelen gevraagd. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft in december 2018 een amendement goedgekeurd om vijf miljoen extra beschikbaar te stellen voor de NRU. Met deze bijdragen is een onderdoorgang van het Henri Dunantplan mogelijk. Begin 2019 is hierover een besluit genomen. Ook doen we op diverse plaatsen onderzoek naar de aansluitingen op het hoofdwegennet, waaronder de aansluiting van de N230 op de A2. Deze is nader onderzocht en uitgewerkt, gereed voor besluitvorming in 2019. Van de in 2018 geplande 15 Trajectstudies zijn er 11 gestart. In 2018 zijn er 9 Trajectstudies afgerond. Van de vijf in gestarte Quickscans zijn er vier tot besluitvorming gekomen in 2018 en over één Quickscan wordt in januari 2019 besloten In 2018 zijn diverse projecten afgerond om de doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren. Het gaat onder andere om de volgende (deel)projecten: - de zuidelijke randweg Woerden (Bravo 3) is gerealiseerd en in gebruik genomen. - de aansluiting van de N226 op de A28 is aangepast, zodat het verkeer van en naar de A28 beter kan doorstromen. Innovatie In mei 2018 is als pilot een zonnepanelenmat (Wattway) aangelegd op de N401 in Kockengen. Twee jaar lang onderzoeken we het effect van zonnepanelen op een druk bereden weg. Wat is het rendement en de toepasbaarheid op een drukke provinciale weg? Ook onderzoeken we of de zonnepanelenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en of het in de toekomst mogelijk is om de weg energieneutraal te verwarmen. De aanpassingen aan de N226 tussen Hertekop en Schutterhoeflaan zijn in 2018 zo duurzaam mogelijk uitgevoerd, met de aanpak Duurzaam GWW als leidraad. Dit heeft er onder ander toe geleid tot diverse circulaire elementen. Zo is in de vernieuwde hoofdrijbaan een innovatief biobased Lynpave asfaltmengsel toegepast. Daarnaast werd een groot deel van het grove toeslagmateriaal in het asfalt vervangen door secundair asfaltgranulaat. Verder is de constructie van de nieuwe fietstunnel slim ontworpen, zodat minder beton en wapeningsstaal nodig was. Verder is de nieuwe fietstunnel is energieneutraal; de energie die de tunnelverlichting nodig heeft wordt opgewekt door middel van zonnepanelen die voor duurzame energie zorgen. Ook is langs het wegtraject een groene luchtzuiverende CityTree geplaatst, een met mos beklede wand. Deze wand zuivert plaatselijk de lucht van fijnstof en stikstofdioxide, dat voornamelijk door het wegverkeer wordt veroorzaakt. |