Materieel vaste activa | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Materieel vaste activa met economisch nut | Boekw. | Vermeer- deringen | Verminde- ringen | Bijdrage derden | Afschrijving | Boekw. |
Gronden en terreinen | 19.915 | 652 | - | - | 41 | 20.526 |
Bedrijfsgebouwen | 53.371 | 16.742 | - | - | 2.712 | 67.400 |
Grond-, weg- en waterbouwwerk | 23.064 | 35.757 | - | 28.953 | 5.081 | 24.787 |
Vervoermiddelen | 50.064 | 24.632 | - | - | 1.352 | 73.344 |
Machines, apparaten en install | 93.029 | 26.668 | 5.567 | 863 | 4.138 | 109.129 |
Totaal | 239.443 | 104.451 | 5.567 | 29.816 | 13.325 | 295.186 |
Grond-, weg- en waterbouwwerk, aanvullende toelichting m.b.t. UHL
Eigendom Uithoflijn
De Uithoflijn (UHL) is opgenomen bij de Materiële vaste activa met economisch nut. Het economisch eigendom van de UHL ligt bij de provincie. De infrastructuur is inmiddels vanuit het project overgedragen naar de provincie en de provincie draagt zorg voor het dagelijkse beheer en onderhoud. De gemeente Utrecht is juridisch eigenaar omdat de UHL is aangelegd op de grond van de gemeente Utrecht. Conform de Bestuursovereenkomst UHL zal de provincie het recht van opstal verkrijgen voor de UHL. Na het vestigen van het recht van opstal is de provincie Utrecht ook juridisch eigenaar.
Toelichting bijdrage derden
Voorzichtigheidshalve is bij de Bijdrage derden nog geen bedrag opgenomen vanuit de gemeente Utrecht voor hun aandeel in het Extra krediet UHL. De uiteindelijke bijdrage is afhankelijk van de werkelijke kosten en afhankelijk van de kosten die door de gemeente Utrecht worden gemaakt.
Afschrijving UHL
In 2017 is er een onzekerheid geconstateerd. Hierbij was onzeker in hoeverre onder geactiveerde kosten daadwerkelijk een prestatie was geleverd. Gezien de onzekerheid is in 2018 besloten om de boekwaarde waar nog onzekerheid over bestaat af te boeken. Hierdoor is het aandeel van de PU € 4,810 mln. nu versneld afgeschreven.
Voorbereiding Exploitatie en beheer UHL
In dit onderdeel uit de extra krediet UHL bevat ook een vergoeding aan Qbuzz voor hun deel in de kosten UHL. Dit betreft werven en opleiden van tramchauffeurs en kosten i.v.m. de vertraging. Deze kosten maken deel uit van het projectkrediet maar vallen niet onder de MVA. Deze kosten ad € 5,567 mln. zijn daarom als vermindering opgenomen om zo wel de aansluiting met het projectkrediet te kunnen volgen.
Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel toegelicht.
Toegekende kredieten (bruto) | Realisatie t/m 2017 | Realisatie | Realisatie | Restant kredieten | |
Totaal investeringen economisch nut | |||||
Provinciaals verkeersmodel | 350 | - | 57 | 57 | 293 |
Uithoflijn infra (incl. extra krediet) | 400.300 | 311.733 | 35.727 | 347.460 | 52.840 |
Uithoflijn materieel | 74.800 | 50.861 | 7.991 | 58.852 | 15.948 |
Nieuwe tramremise (incl. extra krediet) | 62.000 | 22.953 | 15.777 | 38.730 | 23.270 |
Busremise | 29.800 | 99 | 1.394 | 1.492 | 28.308 |
Extra krediet Uithoflijn | |||||
Voorbereiding Beheer en Exploitatie Uithoflijn | 20.000 | 2.747 | 10.793 | 13.540 | 6.460 |
Risicoreservering | 13.700 | - | - | - | 13.700 |
Overwegbeveiliging | 12.000 | 3.154 | 3.384 | 6.537 | 5.463 |
Renovaties Halte | 1.295 | 1.039 | 2 | 1.042 | 253 |
Vernieuwde Regionale Tramlijn | 141.200 | 18.239 | 20.723 | 38.962 | 102.238 |
VRT extra krediet | 17.000 | - | - | - | 17.000 |
OV-knooppunt 'Nieuwegein City- | 7.000 | - | - | - | 7.000 |
Camera's/TFT schermen in Tram | 1.220 | 294 | 127 | 421 | 799 |
Distributiesysteem incl. Verkoopapparatuur OV | 7.002 | - | 6.272 | 6.272 | 730 |
DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem) | 9.503 | 2.146 | 975 | 3.120 | 6.383 |
Automatisering algemeen | 1.512 | 0 | 454 | 454 | 1.058 |
Huisvesting Archimedeslaan | 2.072 | 0 | 691 | 691 | 1.381 |
Geo-ICT | 325 | 181 | 85 | 266 | 59 |
Totaal investeringen economisch nut | 801.079 | 413.445 | 104.451 | 517.896 | 283.182 |
Conform de Nota Investeren, waarderen en exploiteren vastgesteld op 6 november 2017 (PS2017BEM14) dient een investering uitgevoerd te worden binnen het beschikbaar gesteld krediet. Een overschrijding van krediet wordt gemeld en toegelicht in de reguliere Planning & Control documenten.
In de uitgevoerde investeringen economisch nu 2018 is geen sprake van een overschrijding van de kredieten.
Materieel vaste activa met maatschappelijk nut | Boekw. | Vermeer- deringen | Verminde- ringen | Bijdrage derden | Afschrijving | Boekw. |
Gronden en terreinen | 20.637 | 1.060 | - | - | - | 21.697 |
Grond-, weg- en waterbouwwerk | 22.966 | 33.343 | 322 | 9.171 | 39 | 46.257 |
Totaal | 43.603 | 34.403 | 322 | 9.171 | 39 | 67.954 |
In 2018 is voor investeringen met maatschappelijk nut € 28,889 mln. gerealiseerd. Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel.
Toegekende kredieten (bruto) | Realisatie t/m 2017 | Realisatie | Realisatie | Restant kredieten | |
Totaal investeringen Maatschappelijk nut | |||||
Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal | 12.219 | 10.977 | 1.743 | 12.720 | -501 |
N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder | 42.963 | 33.053 | 9.858 | 42.911 | 52 |
N204 Aanleg bermverharding | 220 | - | 216 | 216 | 4 |
N204 Rotonde Blokland | 1.245 | 1.233 | 12 | 1.245 | - |
N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor incl. Van Rietlaan) | 3.594 | 736 | 2.166 | 2.902 | 692 |
N204 Vervangingsinvestering B&O | 1.868 | - | 1.868 | 1.868 | - |
N210 Actieplan omgevingslawaai (Geluidscherm) | 3.500 | 1.414 | 210 | 1.624 | 1.876 |
N212 Trajectaanpak | 3.890 | 1.070 | 1.016 | 2.086 | 1.804 |
N224 Trajectaanpak Renswoude | 2.970 | - | 47 | 47 | 2.923 |
N225 Bypass rotonde N225-N226 De Donderberg | 514 | 210 | 108 | 318 | 196 |
N226 aansl. De Mof Leusbroekerweg | 2.035 | 1.816 | 133 | 1.949 | 86 |
N226 Aansluiting A28 (Hertekop) + fietstunnel | 6.785 | 1.486 | 5.926 | 7.412 | -627 |
N226 Faunapassage | 4.000 | 23 | 13 | 36 | 3.964 |
N226 Schutterhoeflaan | 2.592 | 846 | 1.048 | 1.894 | 698 |
N226 Traverse Leusden | 3.001 | 2.234 | 369 | 2.603 | 398 |
N226 Aanleg bermverharding | 534 | - | - | - | 534 |
N226 Maarsbergen | 51.600 | 2.008 | 780 | 2.788 | 48.812 |
N227 Faunapassage | 4.500 | 2.364 | 1.323 | 3.687 | 813 |
N233 Rijnburg/Geertsestg/Achterb.strweg | 95.560 | 1.759 | 206 | 1.965 | 93.595 |
N237 Fietstunnel De Bilt | 3.611 | 11 | 229 | 240 | 3.371 |
N238 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid | 314 | 74 | 86 | 160 | 154 |
N402 Rotonde Slootdijk | 2.792 | 172 | 113 | 285 | 2.507 |
N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen | 177 | - | 7 | 7 | 170 |
N410 Achterdijk | 888 | - | 9 | 9 | 879 |
N411 Verkeersonveiligheid Bunnik | 5.199 | 670 | 532 | 1.202 | 3.997 |
N417 Trajectaanpak | 1.060 | - | 10 | 10 | 1.050 |
Vaarweg Eem | 103 | - | 103 | 103 | - |
Gronden t.b.v. Wegen | 920 | - | 920 | 920 | - |
Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg *: natuurontwikkeling in eigendom provincie | 24.058 | 20.637 | 141 | 20.778 | 3.280 |
Totaal investeringen excl Beheer en Onderhoud | 282.712 | 82.793 | 29.192 | 111.985 | 170.727 |
Onderdeel van realisatie 2018 | |||||
N226 aansl. Rotonde de MOF | Bijdrage BDU | 415 | |||
Natuurverbinding Nigtevecht | geen investering | 535 | |||
N204 Ijsselveld aansluiting A12 | Beheer en onderhoud | 3.055 | |||
N204 Rotonde Blokland | Bijdrage BDU | 394 | |||
N212 Trajectaanpak | Beheer en onderhoud | 812 | |||
Totaal vermeerdering maatschappelijk nut | 34.403 |
In de realisatie 2018 van de N-wegen 226, 204 212 zijn ook uitgaven opgenomen voor beheer en onderhoud en bijdrage BDU. Deze kosten zijn bij de realisatie opgenomen omdat bij de aanbesteding van de werken ook onderhoudswerkzaamheden worden aanbesteed. Deze uitgaven zijn verrekend met de onderhoudsbudgetten. In de balans 2018 is tevens een correctie opgenomen van ten onrechte niet opgenomen investeringen uit de jaarrekening 2017.
Een investering dient binnen het beschikbaar gesteld krediet uitgevoerd te worden. In het bovenstaand overzicht zijn drie kredieten overschreden. De twee grootste overschrijdingen, aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal en N226 aansluiting A28 (Hertekop), zijn hierna toegelicht.
Aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal
In 2014 is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam voor de realisatie van een fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal bij Nigtevecht. Het krediet is € 12,219 mln. De bijdrage van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam bedraagt totaal € 11,469 mln. De bijdrage van de provincie Utrecht is € 0,75 mln.
De overschrijding van 0,5 mln. wordt veroorzaakt door hogere eisen door Rijkswaterstaat aan de aanvaarbeveiliging. Over de verdeling van de hogere kosten vindt tussen beide provincies en Rijkswaterstaat nog overleg plaats. De mate van overschrijding van de provinciale bijdrage van Utrecht is nog niet te duiden.
N226 aansluiting A28 (Hertekop)
Voor de projecten N226 Hertekop (2011) en N226 Schuttershoeflaan (2015) zijn 2 afzonderlijke GS-besluiten genomen. Omdat beide projecten direct aan elkaar grenzen en tegelijkertijd uitgevoerd worden is besloten om vanuit efficiency en coördinatie/afstemming de 2 projecten gezamenlijk voor te bereiden en uit te voeren. De projecten zijn ook door PS als inpassingsplan vastgesteld. Beide kredieten zijn operationeel samengevoegd en er is ook als 1 opdracht richting de aannemer aanbesteed. In de financiële administratie zijn deze kredieten niet samengevoegd omdat de uitvoering van Hertekop 4 jaar eerder was gestart. De N226 aansluiting A28 (Hertekop) geeft een overschrijding van € 0,627 mln. De N226 Schuttershoeflaan geeft een onderschrijding van € 0,698 mln. Het saldo van € 71.000 is een onderschrijding ten opzichte van het totale krediet.