Jaarrekening 2018

Toelichting op de Jaarrekening

Materiele vaste activa

Materieel vaste activa

Bedragen x € 1.000

Materieel vaste activa met economisch nut

Boekw.
01-01-2018

Vermeer- deringen

Verminde- ringen

Bijdrage derden

Afschrijving

Boekw.
31-12-2018

Gronden en terreinen

19.915

652

-

-

41

20.526

Bedrijfsgebouwen

53.371

16.742

-

-

2.712

67.400

Grond-, weg- en waterbouwwerk

23.064

35.757

-

28.953

5.081

24.787

Vervoermiddelen

50.064

24.632

-

-

1.352

73.344

Machines, apparaten en install

93.029

26.668

5.567

863

4.138

109.129

Totaal

239.443

104.451

5.567

29.816

13.325

295.186

Grond-, weg- en waterbouwwerk, aanvullende toelichting m.b.t. UHL

Eigendom Uithoflijn
De Uithoflijn (UHL) is opgenomen bij de Materiële vaste activa met economisch nut. Het economisch eigendom van de UHL ligt bij de provincie. De infrastructuur is inmiddels vanuit het project overgedragen naar de provincie en de provincie draagt zorg voor het dagelijkse beheer en onderhoud. De gemeente Utrecht is juridisch eigenaar omdat de UHL is aangelegd op de grond van de gemeente Utrecht. Conform de Bestuursovereenkomst UHL zal de provincie het recht van opstal verkrijgen voor de UHL. Na het vestigen van het recht van opstal is de provincie Utrecht ook juridisch eigenaar.

Toelichting bijdrage derden
Voorzichtigheidshalve is bij de Bijdrage derden nog geen bedrag opgenomen vanuit de gemeente Utrecht voor hun aandeel in het Extra krediet UHL. De uiteindelijke bijdrage is afhankelijk van de werkelijke kosten en afhankelijk van de kosten die door de gemeente Utrecht worden gemaakt.

Afschrijving UHL
In 2017 is er een onzekerheid geconstateerd. Hierbij was onzeker in hoeverre onder geactiveerde kosten daadwerkelijk een prestatie was geleverd. Gezien de onzekerheid is in 2018 besloten om de boekwaarde waar nog onzekerheid over bestaat af te boeken. Hierdoor is het aandeel van de PU € 4,810 mln. nu versneld afgeschreven.

Voorbereiding Exploitatie en beheer UHL
In dit onderdeel uit de extra krediet UHL bevat ook een vergoeding aan Qbuzz voor hun deel in de kosten UHL. Dit betreft werven en opleiden van tramchauffeurs en kosten i.v.m. de vertraging. Deze kosten maken deel uit van het projectkrediet maar vallen niet onder de MVA. Deze kosten ad € 5,567 mln. zijn daarom als vermindering opgenomen om zo wel de aansluiting met het projectkrediet te kunnen volgen.

Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel toegelicht.

Toegekende kredieten (bruto)

Realisatie t/m 2017

Realisatie
2018

Realisatie
totaal

Restant kredieten

Totaal investeringen economisch nut

Provinciaals verkeersmodel

350

-

57

57

293

Uithoflijn infra (incl. extra krediet)

400.300

311.733

35.727

347.460

52.840

Uithoflijn materieel

74.800

50.861

7.991

58.852

15.948

Nieuwe tramremise (incl. extra krediet)

62.000

22.953

15.777

38.730

23.270

Busremise

29.800

99

1.394

1.492

28.308

Extra krediet Uithoflijn

Voorbereiding Beheer en Exploitatie Uithoflijn

20.000

2.747

10.793

13.540

6.460

Risicoreservering

13.700

-

-

-

13.700

Overwegbeveiliging

12.000

3.154

3.384

6.537

5.463

Renovaties Halte

1.295

1.039

2

1.042

253

Vernieuwde Regionale Tramlijn

141.200

18.239

20.723

38.962

102.238

VRT extra krediet

17.000

-

-

-

17.000

OV-knooppunt 'Nieuwegein City-

7.000

-

-

-

7.000

Camera's/TFT schermen in Tram

1.220

294

127

421

799

Distributiesysteem incl. Verkoopapparatuur OV

7.002

-

6.272

6.272

730

DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem)

9.503

2.146

975

3.120

6.383

Automatisering algemeen

1.512

0

454

454

1.058

Huisvesting Archimedeslaan

2.072

0

691

691

1.381

Geo-ICT

325

181

85

266

59

Totaal investeringen economisch nut

801.079

413.445

104.451

517.896

283.182

Conform de Nota Investeren, waarderen en exploiteren vastgesteld op 6 november 2017 (PS2017BEM14) dient een investering uitgevoerd te worden binnen het beschikbaar gesteld krediet. Een overschrijding van krediet wordt gemeld en toegelicht in de reguliere Planning & Control documenten.
In de uitgevoerde investeringen economisch nu 2018 is geen sprake van een overschrijding van de kredieten.  

Materieel vaste activa met maatschappelijk nut

Boekw.
01-01-2018

Vermeer- deringen

Verminde- ringen

Bijdrage derden

Afschrijving

Boekw.
31-12-2018

Gronden en terreinen

20.637

1.060

-

-

-

21.697

Grond-, weg- en waterbouwwerk

22.966

33.343

322

9.171

39

46.257

Totaal

43.603

34.403

322

9.171

39

67.954

In 2018 is voor investeringen met maatschappelijk nut € 28,889 mln. gerealiseerd. Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel.

Toegekende kredieten (bruto)

Realisatie t/m 2017

Realisatie
2018

Realisatie
totaal

Restant kredieten

Totaal investeringen Maatschappelijk nut

Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal

12.219

10.977

1.743

12.720

-501

N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder

42.963

33.053

9.858

42.911

52

N204 Aanleg bermverharding

220

-

216

216

4

N204 Rotonde Blokland

1.245

1.233

12

1.245

-

N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor incl. Van Rietlaan)

3.594

736

2.166

2.902

692

N204 Vervangingsinvestering B&O

1.868

-

1.868

1.868

-

N210 Actieplan omgevingslawaai (Geluidscherm)

3.500

1.414

210

1.624

1.876

N212 Trajectaanpak

3.890

1.070

1.016

2.086

1.804

N224 Trajectaanpak Renswoude

2.970

-

47

47

2.923

N225 Bypass rotonde N225-N226 De Donderberg

514

210

108

318

196

N226 aansl. De Mof Leusbroekerweg

2.035

1.816

133

1.949

86

N226 Aansluiting A28 (Hertekop) + fietstunnel

6.785

1.486

5.926

7.412

-627

N226 Faunapassage

4.000

23

13

36

3.964

N226 Schutterhoeflaan

2.592

846

1.048

1.894

698

N226 Traverse Leusden

3.001

2.234

369

2.603

398

N226 Aanleg bermverharding

534

-

-

-

534

N226 Maarsbergen

51.600

2.008

780

2.788

48.812

N227 Faunapassage

4.500

2.364

1.323

3.687

813

N233 Rijnburg/Geertsestg/Achterb.strweg

95.560

1.759

206

1.965

93.595

N237 Fietstunnel De Bilt

3.611

11

229

240

3.371

N238 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid

314

74

86

160

154

N402 Rotonde Slootdijk

2.792

172

113

285

2.507

N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen

177

-

7

7

170

N410 Achterdijk

888

-

9

9

879

N411 Verkeersonveiligheid Bunnik

5.199

670

532

1.202

3.997

N417 Trajectaanpak

1.060

-

10

10

1.050

Vaarweg Eem

103

-

103

103

-

Gronden t.b.v. Wegen

920

-

920

920

-

Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg *: natuurontwikkeling in eigendom provincie

24.058

20.637

141

20.778

3.280

Totaal investeringen excl Beheer en Onderhoud

282.712

82.793

29.192

111.985

170.727

Onderdeel van realisatie 2018

N226 aansl. Rotonde de MOF

Bijdrage BDU

415

Natuurverbinding Nigtevecht

geen investering

535

N204 Ijsselveld aansluiting A12

Beheer en onderhoud

3.055

N204 Rotonde Blokland

Bijdrage BDU

394

N212 Trajectaanpak

Beheer en onderhoud

812

Totaal vermeerdering maatschappelijk nut

34.403

In de realisatie 2018 van de N-wegen 226, 204 212 zijn ook uitgaven opgenomen voor beheer en onderhoud en bijdrage BDU. Deze kosten zijn bij de realisatie opgenomen omdat bij de aanbesteding van de werken ook onderhoudswerkzaamheden worden aanbesteed. Deze uitgaven zijn verrekend met de onderhoudsbudgetten. In de balans 2018 is tevens een correctie opgenomen van ten onrechte niet opgenomen investeringen uit de jaarrekening 2017.

Een investering dient binnen het beschikbaar gesteld krediet uitgevoerd te worden. In het bovenstaand overzicht zijn drie kredieten overschreden. De twee grootste overschrijdingen, aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal en N226 aansluiting A28 (Hertekop), zijn hierna toegelicht.

Aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal   
In 2014 is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam voor de realisatie van een fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal bij Nigtevecht. Het krediet is € 12,219 mln. De bijdrage van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam bedraagt totaal € 11,469 mln. De bijdrage van de provincie Utrecht is € 0,75 mln.   
De overschrijding van 0,5 mln. wordt veroorzaakt door hogere eisen door Rijkswaterstaat aan de aanvaarbeveiliging. Over de verdeling van de hogere kosten vindt tussen beide provincies en Rijkswaterstaat nog overleg plaats. De mate van overschrijding van de provinciale bijdrage van Utrecht is nog niet te duiden.  

N226 aansluiting A28 (Hertekop)
Voor de projecten N226 Hertekop (2011) en N226 Schuttershoeflaan (2015) zijn 2 afzonderlijke GS-besluiten genomen. Omdat beide projecten direct aan elkaar grenzen en tegelijkertijd uitgevoerd worden is besloten om vanuit efficiency en coördinatie/afstemming de 2 projecten gezamenlijk voor te bereiden en uit te voeren. De projecten zijn ook door PS als inpassingsplan vastgesteld. Beide kredieten zijn operationeel samengevoegd en er is ook als 1 opdracht richting de aannemer aanbesteed. In de financiële administratie zijn deze kredieten niet samengevoegd omdat de uitvoering van Hertekop 4 jaar eerder was gestart. De N226 aansluiting A28 (Hertekop) geeft een overschrijding van € 0,627 mln. De N226 Schuttershoeflaan geeft een onderschrijding van € 0,698 mln. Het saldo van € 71.000 is een onderschrijding ten opzichte van het totale krediet.