6.3.1 | Cultuurhistorische waarden etaleren en exploiteren |
Beoogd effect cultuur- en erfgoednota 2016-2019: De cultuurhistorische waarden van landschap en archeologie komen goed tot hun recht in gebiedsontwikkeling en maken Utrecht aantrekkelijker voor bewoners, bezoekers en bedrijven. De nominatiedossiers voor de Romeinse Limes en de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) als UNESCO werelderfgoed vormen een belangrijke prioriteit. De NHW is geselecteerd om in 2020 mogelijk te worden toegevoegd aan de werelderfgoedlijst, als uitbreiding van de Stelling van Amsterdam (SvA). De Limes wordt voorgedragen in 2021 (indiening 2019). Het nominatiedossier van de Hollandse Waterlinies (de naam waaronder NHW en SvA zich profileren) is eind 2018 ingediend bij het Rijk. Voor de Limes is de selectie van te nomineren terreinen afgerond, en lag de focus op het opstellen van het (concept) nominatiedossier en managementplan. In 2018 is stevig ingezet op het in de markt zetten van het ‘waterliniemerk’ en op het vergroten van de bekendheid en waardering van de iconische plekken bij het publiek. Hierin vooral ingezet op de ontdekking van de waterlinie met de fiets. Er zijn zes persreizen gerealiseerd met onder andere de Zondag (Belgische krant) en het Vlaams mediahuis, maar ook met 17 bekende instagrammers. Daarnaast is de NHW duidelijk zichtbaar geweest op meerdere beurzen in zowel Duitsland, België, Engeland en Nederland. Ook is met succes veel aandacht uitgegaan naar het versterken van de zichtbaarheid van de waterlinie bij de volgende organisatie: VVV’s, Vrijstad Vianen, Utrecht Region, en Bezoek Utrecht. In 2018 is samen met partner Wandelnet gewerkt aan het realiseren van het Lange Afstand Wandelpad langs de Waterlinie en de Stelling van Amsterdam, lancering hiervan vindt plaats op Wandel- en fietsbeurs maart 2019. Van diverse ondernemers hebben we vernomen dat de marketingcampagnes in onder andere België merkbaar meer toeristen uit dat land heeft opgeleverd. Van de gelanceerde routes en arrangementen is het afgelopen jaar veel gebruik gemaakt. Daarnaast is ingezet op het instrueren van de regionale VVV’s en is onder andere de VVV op het Domplein in de hele zomer in NHW-stijl aangekleed. Tevens is de publiekswebsite gelanceerd en is stevig ingezet op bereik via social media. In 2018 is ten slotte met drie creatieve sessies, begeleid door de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, gezocht naar kansrijke opties voor het verbeteren van de zichtbaarheid van de Plofsluis. Hierbij is intensief de omgeving betrokken. De ideeën worden nog getoetst door het Linie Expert Team op (financiële) haalbaarheid en dan zal in 2019 de realisatie starten. Ook voor de Limes spanden wij ons in 2018 samen met onze partners van de interprovinciale samenwerking in voor de verbetering van het publieksbereik. We richtten ons op de realisatie van een landelijke Lange Afstand Wandelroute, een Lange Afstand Fietsroute en eenduidige markeringen. Ook verkenden we de haalbaarheid van de realisatie van bezoekerscentra langs de Limes. Daarnaast ondersteunden wij lokale partners bij het uitdragen van de Romeinse Limes. Provincie en gemeente Montfoort werken samen aan het zichtbaar maken van de Oude Hollandse Waterlinie bij de werkzaamheden aan de N204. In dat kader is in 2018 langs het fietspad een maquette van de Linie van Linschoten gerealiseerd. |